
Częstochowa, 21 lutego 2014 r.

Ks. dr Ireneusz Skubiś

Redaktor naczelny 

Tygodnika Katolickiego „Niedziela”

Na podstawie art. 31a ustawy Prawo Prasowe wnioskuję o sprostowanie 
nieprawdziwej informacji zawartej w artykule Katarzyny Woynarowskiej „Kto 
sieje,  kto  inny  zbiera  i  przecina  wstęgi…”  zamieszczonym  w  tygodniku 
„Niedziela” z 16 lutego 2014 r. 

Nieprawdziwe  jest  sformułowanie,  cytuję:  „że  wszystkie  duże 
inwestycje  miejskie,  jakie  sfinalizowano  w  roku  2013,  są  dziełem 
poprzednich władz miasta z Tadeuszem Wroną na czele”. Sformułowanie to 
stanowi główną tezę artykułu, którą autorka rozwija w dalszej jego części.  

 Fakty  są  tymczasem  takie,  że  żadna  z  inwestycji  miejskich 
zakończonych  w  2013  r.  nie  rozpoczęła  się  –  jeżeli  chodzi  o  fazę 
wykonawczą  –  za  czasów prezydentury  Tadeusza  Wrony.  Jest  to  zresztą 
zrozumiałe zważywszy na czas, jaki upłynął od odwołania Tadeusza Wrony ze 
stanowiska  prezydenta  (ponad 4  lata).  Z tego też  względu zaledwie  w kilku 
przypadkach jednostki miejskie korzystały w 2013 r. - realizując inwestycje - 
z  dokumentacji  projektowej  zleconej  przez  władze  Częstochowy,  które 
zakończyły swoje urzędowanie w listopadzie 2009 r.

W wykazie 35 większych zadań prowadzonych przez Wydział Inwestycji 
i  Zamówień  Publicznych  Urzędu  Miasta  zakończonych  w  2013  r.  tylko 
w  przypadku  jednego  z  boisk  wielofunkcyjnych  oraz  trzech  odcinków 
kanalizacji sanitarnej umowa na wykonanie dokumentacji projektowej (która nie 
jest jeszcze fazą realizacją inwestycji), została podpisana w latach 2006, 2007 
lub 2009.   

Faza wykonawcza tych inwestycji i wszystkich pozostałych 31 (tu łącznie 
z dokumentacją) przypadła  na okres prezydentury Krzysztofa Matyjaszczyka. 

Jeżeli  chodzi  o  inwestycje  prowadzone przez  Miejski  Zarząd Dróg 
i  Transportu  w  Częstochowie  -  na  14  inwestycji  i  18  przebudów  dróg 
wykonanych w całości w 2013 r. – w żadnym przypadku (zgodnie z danymi 
MZDiT) nie korzystano nawet z dokumentacji projektowej zleconej przed 
2010  r.  Taka  sama  sytuacja  dotyczy  7  inwestycji  rozpoczętych  w  2012, 
a zakończonych w 2013 r. 



Wśród tych zadań wymienić można chociażby budowę II etapu Korytarza 
Północnego,  przebudowę  kilkunastu  ulic  w  centrum  miasta  wraz  z  placem 
Daszyńskiego czy przebudowę alei Pokoju i innych ulic na Rakowie.   

Tylko  w  przypadku  jednej  inwestycji  zakończonej  w  2013  r.  – 
modernizacji  Alei  Najświętszej  Maryi  Panny,  której  wykonanie  było 
rozłożone na lata 2011-2013, można mówić o korzystaniu z dokumentacji 
oraz  umowy  o  dofinansowanie  z  projektu  europejskiego  podpisanej  za 
czasów  prezydentury  Tadeusza  Wrony. Gwoli  ścisłości  trzeba  dodać,  że 
umowa  z  wykonawcą  inwestycji  została  podpisana  pod  koniec  2010  r.  - 
w  czasach  pełnienia  obowiązków  prezydenta  przez  Piotra  Kurpiosa, 
a  wykonanie  prac  przypadło  na  czas  sprawowania  urzędu  przez  Krzysztofa 
Matyjaszczyka.

Powyższe  fakty  jednoznacznie  wskazują,  że  teza  wskazanego  artykułu,  jak 
również cytowany fragment są nieprawdziwe.

Należy  dodać,  że  ciągłość  pracy  administracji  samorządowej  jest  pewną 
oczywistością  i  w  ramach  tej  ciągłości  absolutnie  naturalne  jest  zarówno 
kontynuowanie  rozpoczętych  inwestycji,  jak  i  korzystanie  ze  zlecanych 
wcześniej  dokumentacji  projektowych,  bez  względu  na  zmiany  wynikające 
z kadencyjności pracy władz miasta (Prezydenta i Rady Miasta).

Zarówno Tadeusz Wrona, Piotr Kurpios, jak i Krzysztof Matyjaszczyk, a także 
ich poprzednicy korzystali z dokumentacji zlecanej przez poprzedników, byli też 
wykonawcami podpisanych wcześniej umów, niezależnie od tego, czy dotyczyły 
one dofinansowania unijnego, realizacji  inwestycji czy np. zaciąganych przez 
miasto kredytów oraz innych zobowiązań. 

Rozumiem,  że  wymowa  artykułu  „Ktoś  sieje,  kto  inny  zbiera  i  przecina 
wstęgi…”,  jest związana z tzw. linią redakcyjną tygodnika, być może jest także 
odzwierciedleniem  osobistych  sympatii  autorki  artykułu,  nie  jest  to  jednak 
powód do tego, aby publikacja w Tygodniku Katolickim „Niedziela” tak istotnie 
rozmijała się z faktami i tendencyjnie (z powodów politycznych, bo chyba nie 
„ewangelizacyjnych”) dyskredytowała pracę – nie tylko obecnych władz miasta, 
ale także wszystkich pracowników Urzędu Miasta.      

Włodzimierz Tutaj
rzecznik prasowy 

Urzędu Miasta Częstochowy

Adres korespondencyjny:
Urząd Miasta Częstochowy

ul. Śląska 11/13 
42-217 Częstochowa



info@czestochowa.um.gov.pl
biuroprasowe@czestochowa.um.gov.pl

Tekst sprostowania został wcześniej wysłany e-mailem.

 

mailto:biuroprasowe@czestochowa.um.gov.pl
mailto:info@czestochowa.um.gov.pl

