Facebook NK Rss Dodaj do ulubionych Youtube Istagram

"Miasto sztuki na tle jego historii, geografii i tradycji kulinarnych" - projekt zrealizowany przez Szkołę Podstawową nr 34 w Częstochowie

Szkoła Podstawowa nr 34 w Częstochowie w ramach Programu Soctares-Comenius realizuje projekt pn. "Miasto sztuki na tle jego historii, geografii i tradycji kulinarnych". Celem tego międzynarodowego projektu jest poznanie naszego miasta i regionu oraz określenie jego znaczenia w Polsce i Europie.

Promocja Częstochowy i regionu w realizacji międzynarodowego projektu Socrates Comenius pt. "Miasto sztuki na tle jego historii geografii i tradycji kulinarnych".

W roku szkolnym 2004/2005 Szkoła Podstawowa nr 34 w Częstochowie podjęła współpracę zagraniczną w ramach międzynarodowego programu Socrates Comenius. Temat realizowanego projektu od początku zafascynował uczniów i nauczycieli, gdyż zakłada on poznanie naszego miasta i regionu oraz określenie jego znaczenia w Polsce i Europie.

Wspaniałym dopingiem w realizacji zadań jest możliwość podzielenia się zdobytą wiedzą z uczestnikami projektu, którymi są uczniowie i nauczyciele ze szkoły w Warszawie, szkoły włoskiej w Ferrarze – Tresigallo, jak również ze szkół rumuńskich zlokalizowanych w Braila oraz Iasi.

Realizując projekt, równocześnie pogłębiamy wiadomości o naszym mieście i regionie oraz zdobywamy informacje o innych miastach europejskich zaangażowanych w we wspólne przedsięwzięcie.

Zgodnie z tematem projektu Miasto sztuki na tle jego historii, geografii i tradycji kulinarnych wnikliwie badamy różne obszary związane z kulturą krajów uczestniczących w jego realizacji tj. teatr, literatura, media, historia, geografia, folklor i sztuka kulinarna. Ze względu na szeroki zakres tematyczny w projekcie uczestniczy spora grupa uczniów w różnym wieku kierowanych przez nauczycieli wielu przedmiotów. W pierwszym roku realizacji projektu powstały następujące produkty końcowe:

  • historyczny plan miasta z umieszczonymi na nim zdjęciami pomników;
  • film video prezentujący: „Lokalne tańce i melodie regionu częstochowskiego ”;
  • przetworzone przez komputer zdjęcia wykorzystane do konkursu „Czy znasz te budynki? – Częstochowa w krzywym zwierciadle”;
  • albumy i CD „ Historia i sztuka głównych budynków sakralnych naszego miasta” z fotografiami i tekstem;
  • tomik poezji dziecięcej pt. „Nasze miasto w naszej poezji” w języku polskim i angielskim ilustrowany obrazkami samodzielniewykonanymi przez uczniów w czasie pleneru malarskiego;
  • płyty CD „Kolędy polskie” w wykonaniu uczniów oraz legenda naszego miasta pt. „Dom Dla Maryi”;
  • kartki świąteczne samodzielnie wykonane przez uczniów z życzeniami dla ich rówieśników z innych krajów z okazji świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy;
  • modele pomników znajdujących się na terenie miasta wykonane z różnych materiałów tj. glina, plastelina, gips itp.

Pomnik” Chrystus Braterstwa Między Narodami” wykonany z gipsu przez uczniów SP nr 34 w Częstochowie Pomnik Marszałka Józefa Piłsudskiego wykonany z gipsu przez uczniów SP nr 34 w Częstochowie:

  • kukiełki i pacynki w tradycyjnych strojach częstochowskich;
  • plakaty z cyklu „ Kulturalne A-Z” zaprojektowane i wykonane przez uczniów reklamujące ważne kulturalne wydarzenia odbywające się w ich rodzinnym mieście;
  • album „Nasze rodzinne i regionalne przepisy kulinarne” ze zdjęciami i tekstem w języku polskim i angielskim prezentującym przepisy kulinarne właściwe dla danego miasta i ulubione potrawy jakie jada się w domach uczniów;
  • wspólnie opracowana książka i CD pt. „Our best works” prezentujące każdy kraj i każdą miejscowość uczestniczącą w projekcie i przedstawiające najciekawsze efekty prac uczniów;
  • systematyczna całoroczna korespondencja uczniowska w języku angielskim z rówieśnikami ze szkół partnerskich.

Wszystkie materiały były wymieniane wśród partnerów za pomocą Internetu i tradycyjną drogą pocztową. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę na temat czterech miejscowości : Ferrara – Tresigallo, Braila, Iasi, Warszawa, w których zlokalizowane są szkoły biorące udział w projekcie. Potrafili też przekazać informacje o swoim mieście rówieśnikom z innych krajów. Wymagało to od nich dużego nakładu pracy, którą bardzo chętnie podejmowali.

Chcąc lepiej poznać rodzinną miejscowość, z wielkim zapałem uczestniczyli w wycieczkach po Częstochowie. Miasto, które znali odkrywało przed nimi nieznane do tej pory urokliwe zakątki. Uczniowie ze zdziwieniem zauważyli jak wiele ciekawych kart historii miało nasze miasto. Zainspirowani wycieczkami wykonali z gliny i plasteliny modele pomników oraz przygotowali albumy i prezentacje multimedialne na CD przedstawiające główne obiekty sakralne Częstochowy. Poszukując rodzinnych i regionalnych przepisów kulinarnych, zasięgali porad rodziców, dziadków i sąsiadów.

Uczestniczyli w pogadankach organizowanych przez Muzeum Częstochowskie, zdobywając wiedzę na temat lokalnych strojów regionalnych. Efektem udziału w zajęciach było wykonanie lalek w tradycyjnych strojach częstochowskich. Dużo radości dostarczyło uczniom tworzenie wierszy o rodzinnym mieście. Mieli też okazję obejrzeć przedstawienie przygotowane przez szkolne koło teatralne prezentujące legendę naszego miasta oraz częstochowskie tańce „Grozik” i „ Michałek” w wykonaniu drużyny zuchowej.

Wiedza zdobyta w trakcie realizacji tematu I roku projektu związanego z miastem zmobilizowała dzieci do dalszej pracy nad projektem w II roku jego trwania, gdzie obszar poznawczy uczniów poszerzył się o znajomość regionu.

Obecnie w roku szkolnym 2005/2006 wykonaliśmy już większość zadań przewidzianych w drugim roku pracy.

Zadanie jakie zaplanowaliśmy do realizacji były następujące:

  1. Wydanie przewodnika o regionach zawierającego osobliwości krajobrazowe, geograficzne, historyczne ze zdjęciami, mapami i rysunkami w języku ojczystym i angielskim.
  2. Album fotograficzny „Nasze regiony wiosną, latem, jesienią i zimą”.
  3. Kalendarz liturgiczny zawierający ważne święta religijne i sposoby ich obchodzenia w każdym kraju.
  4. Realizacja wycieczki po regionie zgodnie z trasą przygotowaną przez uczniów. Uczniowie opisali miejsca i atrakcje turystyczne jakie zamierzają odwiedzić. Zwycięska praca projektowa wykonana we języku angielskim będzie jednym z produktów końcowych projektu.
  5. Słynne postacie naszych regionów i znaczące daty w historii danego terenu – album.
  6. Krzyżówka w której hasłami są nazwy miejsc, postaci historycznych, słynnych pisarzy czy poetów związanych z danymi regionami.
  7. Konkurs poetycki – wiersze dotyczące naszych regionów i tradycji.
  8. Herby reprezentujące rożne miasta i wioski naszych regionów.
  9. Mapa regionu z zaznaczeniem najważniejszych miejsc w regionie.
  10. Tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocnymi obchodzone w domach rodzinnych uczniów – album ze zdjęciami, rysunkami, tradycyjnymi ozdobami choinkowymi, palmami i pisankami wielkanocnymi.
  11. Zielony region: mapa z zaznaczonymi lasami, parkami narodowymi itp.; albumy z gatunkami zwierząt i zielniki (zasuszone kwiaty, liście, zioła).
  12. „Dzisiaj dziecko, jutro obywatel” – rysunki uczniów na temat świata współczesnego i ich wyobrażenia o życiu dorosłym.

Podczas realizacji zadań w drugim roku projektu w większym niż dotychczas zakresie wdrożono nowoczesne metody nauczania: prace w grupach, metodę projektu. Zwiększono ilość zajęć terenowych i wycieczek. Korzystaliśmy tu z oferty PTTK, które organizuje rajdy do miejsc znanych i tych dopiero odkrytych zapewniając opiekę przewodnika i konkursy na temat znajomości regionu. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem od kilku lat biorą udział w turystycznych złazach i z roku na rok liczba chętnych wzrasta. Starsze dzieci samodzielnie robią zdjęcia czy ilustracje pokazujące piękno ziemi częstochowskiej. Umieszczone one zostały w albumie Nasz region wiosną, latem, jesienią i zimą.

Wiedzę z zakresu znajomości ziemi częstochowskiej poszerzyli uczniowie opracowując hasła do krzyżówki o regionie.

Efektem pokazującym globtroterskie zamiłowania uczniów było zebranie informacji do przewodnika po regionie oraz ustalenie trasy wycieczki po wybranych miejscowościach Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Będą one zamieszczone w wydanym przez szkołę rumuńską przewodniku po regionach, prezentującym osobliwości krajobrazowe, geograficzne, historyczne każdego regionu, na terenie którego mieści się każda ze współpracujących szkół.

Wydaniem najciekawszych zdaniem uczniów tras wycieczek po regionach zajmie się szkoła włoska. Uczniowie SP 34 w Częstochowie zaproponowali swoim europejskim rówieśnikom odwiedzenie naszego regionu, sugerując trasę turystyczną ze zwiedzaniem najlepiej przez nich znanych miejscowości jurajskich tj. Olsztyn, Złoty Potok i Janów.

Szkoła Podstawowa nr 34 w Częstochowie podjęła się zadania polegającego na wydaniu tomiku poetyckiego zawierającego wierszowane utwory uczniów ze wszystkich szkół partnerskich, opiewające piękno ojczystych stron. Książka będzie ilustrowana herbami przedstawiającymi wybrane miejscowości należące do danego regionu. Realizacja projektu przysparza uczniom i nauczycielom naszej szkoły wiele radości. Pozwala poznać i pokochać nasze miasto i przepiękny jurajski region, jakiego daleko szukać w Polsce i Europie.

Joanna Annissimo – koordynator projektu w SP nr 34 w Częstochowie